Friday, April 30, 2021

Outgoing IGP 'let go' at Home Minister Hamzah Zainudin

FMT:

Hamid: Hamzah disebalik ‘surat keramat’ tahan pertukaran pegawai polis bermasalah



KUALA LUMPUR: Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador mendakwa Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin di sebalik pengeluaran ‘surat keramat’ yang menahan pegawai kanan polis tertentu yang bermasalah ditukarkan.

Beliau berkata Hamzah bertindak “angkuh” dan mengabaikan tanggungjawabnya dalam menggalas jawatan sebagai pengerusi Suruhanjaya Pasukan Polis (SPP).

“Dengan bangganya, angkuhnya, (Hamzah berkata) ‘saya pengerusi SPP’. Apa yang dia buat? Tanyalah ahli-ahli (SPP) yang lain itu. Berapa banyak kes yang tersangkut di situ tak diambil kira. Berapa ramai orang ditahan kerja, belum ada keputusan.

“Yang penting, pada dia ialah pada hari itu, dia cuba nak membela, nak menangguhkan pertukaran yang telah saya tetapkan untuk memenuhi tradisi tindakan yang diambil oleh KPN-KPN sebelum ini.

“Apabila seseorang itu dikaitkan dengan satu-satu isu, maka tindakan yang terbaik sekali dibuat segera ialah pindahkan dia keluar daripada jabatan. Itu yang saya buat.

“Keluar pula surat keramat suruh menangguhkannya. Saya bukan kata dia bersalah atau tak bersalah. Saya serahkan kepada SPP,” kata Hamid.

Hamid berkata Hamzah bertindak menyekat dua pegawai atasan daripada dipindahkan, namun beliau menyanggah keputusan menteri itu.

“Saya hanya pindahkan keluar daripada 31 orang itu, 29 telah saya pindahkan. Yang lagi dua ini macam kenapa ‘special’ sangat? Dia tak bagi dipindahkan. Saya langgar juga. Saya keluar arahan: ‘Tukar!’,” kata beliau.

Hamid berkata beliau tidak tahu menahu Acryl Sani Abdullah akan menerima surat perlantikan sebagai KPN baharu daripada Hamzah sehingga pagi tadi.

Acryl Sani yang merupakan timbalan Hamid, menerima surat pelantikannya daripada Hamzah hari ini.

Pada sidang media terakhirnya selaku KPN, Hamid berkata beliau agak terkejut kerana berpandangan surat pelantikan itu boleh diserahkan Isnin depan, sehari sebelum beliau (Hamid) bersara secara rasmi.

“Pagi tadi saya diberitahu. Saya fikirkan ia boleh dilakukan Isnin depan tapi mereka mahu percepatkan. Mana lah tahu ada orang potong jalan ke kan? Bahaya sekarang ini. Dia bawa mesin pengorek buat jalan baru ke?” kata beliau tanpa mengulas lanjut.

Hamid sebelum ini mendakwa Hamzah campurtangan dalam urusan polis bersabit pelantikan pegawai atasan. Beliau kesal kerana SPP yang dipengerusikan Hamzah dicemari dengan unsur politik.

Hamid berkata beliau tidak bercadang mencabar pelantikan Acryl Sani sebagai KPN, dan mahu bersara sebagaimana yang ditetapkan.

“Itu pilihan kerajaan. Jadi saya sokong. Namanya pun saya juga cadangkan untuk mengambil alih. Insya-Allah (dia) boleh (jalankan tanggungjawab). Kalau tak boleh, tanggungjawab anda semua untuk buat teguran,” Hamid memberitahu pemberita.

Hamid mengucapkan terima kasih kepada Dr Mahathir Mohamad dan Muhyiddin Yassin kerana memberinya peluang untuk menjadi KPN.



2 comments:

  1. suddenly this kena kicked out igb is as vocal as many dap mp after out of govt, perhaps he can now join dap n continue to sound tis sound tat 24/7.

    ReplyDelete
  2. I thot IGP must be appointed by Agong with recommendation by PM? How come potong jalan appointment letter sent by Home Minister to Acryl? Shouldn't appointment letter come from Agong at a formal ceremony?

    ReplyDelete