Thursday, June 26, 2008

Adik de jure pemimpin de facto di exposé

Jalan Reban
Kampong Musang
Ayer Itam
Pulau Pinang
26 Jun 2008

Salam bahagia (dengan aiyoyo) Pak Cik Khalid,

Pak Cik dah baca artikel Malaysiakini yang bertajuk Keluarga Anwar kuasai syarikat S'gor?

Kalau belum, saya saran bahwa Pak Cik bacanya dengan segara.

Mengikut Ezam Mohd Nor, adalah seorang ahli keluarga Anwar Ibrahim yang dilantik sebagai penasihat Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB), sebuah syarikat besar milik kerajaan Selangor.

Aiyah, saya pun suka jawatan macam itu – kaytee senang dengan memberi nasihat nasihat kepada sesiapa pun, tidak mengira diminta atau tidak ;-)

OK, di artikel Malaysiakini yang lain, ahli keluarga Anwar telah ditentukan sebagai adik kandungnya dan bukan adik de facto saja.

Aiyah, Pak Cik, mana boleh lah – bukan ini perlakuan cakap ta’serupa bikin ..... ooops, maafkan saya, dah lupa asal politik seseorang.

Walaupun, mengikut Malaysiakini, adik de jure Anwar telah
meletakkan jawatan secara mengejut daripada KDEB semalam, bukankah tindakan ini bersifat reaktif, mengikut exposé oleh Ezam.

Kalau tidak diexposékan, hmmm ........

Terdapat juga bahwa Malaysiakini sedang berusaha mendapatkan reaksi dari presiden KDEB Datuk Abdul Karim Munisar, tetapi difahamkan beliau sedang menghadiri satu mesyuarat lembaga pengarah dan kemungkinan mengambil masa yang panjang.

'... mesyuarat yang kemungkinan mengambil masa yang panjang ...?' Memang ;-)

Nah Pak Cik, Ezam dah sebut hal saperti itu yang menyebabkan beliau menyertai UMNO ;-).

Aiyoyo Pak Cik, Ezam juga mendakwa kerajaan Selangor telah menyalahgunaan kuasa dengan menggunakan kepala surat kerajaan negeri untuk mendapatkan dana yang kemudiannya disalurkan kepada PKR dan individu tertentu.

Oh? Siapakah individu tertentu ni? Boleh Pak Cik kongsi maklumat tersebut?

Tetapi mungkin Ezam salah sedikit liao, oleh karena sebenarnya bukan kerajaan Selangor yang terlibat dalam hal wang dana tersebut tetapi hanya parti PKR cabang Selangor, kan?

Saya berpendapat mungkin Ezam terlampau keras bila beliau katakan: "Ia merupakan satu jenayah. Satu jenayah tidak boleh dimaafkan hanya dengan pengakuan dan komitmen untuk memulangkan balik wang tersebut."

"Proses undang-undang harus berjalan terus dan sehingga siasatan dan dakwaan dibuat."

Saya merasa ‘terlampau keras’ karena saudari saudara* akrab saya, kittykat 46 yang saya sangat kasehi, dah sebut dengan penuh yakin bahwa ‘proses undang undang’ tidak perlu untuk kelakuan/tindakan Towkay de facto jikalau rakyat tidak mahu AAB terus menjadi PM ;-) walaupun saya masih tidak dapat menentukan apa perbezaan politik berada diantara AAB dan Anwar.


* typo

Apakah tanggapan Pak Cik?

Saperti saya katakan di surat saya kepada Pak Cik sebelum ini, Pakatan Rakyat lebih beruntung jika nama gabungan parti parti politik ini ditukar menjadi 'Kongsi Rakyat', yang mana kita dapat memanfaatkan perkataan ‘kongsi’ wakakakakakakakaka

Saya yang menunggu berkongsi juga ;-)

Kuai Larn Knia

17 comments:

  1. Bro...kittykat46 is a saudara, not saudari. I read his profile...

    ReplyDelete
  2. stop writing in Malaylah. Ur Malay horribly suck. cant understand half of what ur saying.

    ReplyDelete
  3. betoi ka ni? Depa ni pun macam tu ke?

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. i've deleted anwar dot com above - I don't believe in attacking anwar through this mud slinging way but only through his actual conduct, track record and policies.

    ReplyDelete
  6. See how politic can be used to good cause? Ezam want to destroy Anwar so much in the end he cleared the Khalid's administration from a possible corruption. That's great. Khalid should thanks Ezam.

    ReplyDelete
  7. Sebab inilah Ezam aset besar untuk UMNO sekarang. Dan kerana itu jugalah PKR menyesal tak ingat dunia tak retain dia..

    Tapi kena ingat juga, dalam politik semua adalah perhitungan risiko dan pengaturan strategi. Jadi perlu juga melihat dari banyak perspektif, bukan dari satu arah sahaja.

    Yang nyata, BN dan PR masing2 ada kelemahan. Terpulang bagaimana kedua2 belah mengatasi masalah yang melanda.

    ReplyDelete
  8. Syarikat Pelaburan antarabangsa Morgan Stanley menganggarkan Malaysia kehilangan sebanyak RM 380 BILLION melalui rasuah dan penyalahgunaan kuasa, dalam tempoh 20 tahun yang lalu.

    http://www1.malaysiakini.com/news/84954

    Ktemoc sedikit pun tak peduli...

    ReplyDelete
  9. pemerhati politik11:45 am, June 27, 2008

    suziati,
    nak retain mende? ezam keluar dari PKR pun dah lama bukannya sebelum election. baca malaysiakini. cuma rentak dia masuk ameno tu digembar-gemburkan sebegitu sekali.

    apa yang nak peliknya politik ni...

    ReplyDelete
  10. Susahlah mcm ni..maklumlah permainan politik ni memang sgt complex. Yang tunjuk jari tuduh-menuduh tu taklah bersih seberapa-mana rupanya. Careful Pakatan, we are watching you. Lebih-lebih sekarang bermimpi nak jadi kerajaan pusat. Lagi tinggilah expectation dan demand dari semua.

    ReplyDelete
  11. oooo...expoSE hangat ni..penyokong Pakatan semua seru kita kasi chance kat Pakatan..bayi lagi kononnya..tapi ni takkan nak kasi chance sampai wang sumua takdak? kalau dah janji-janji tu kenalah berhati-hati. Pakatan ni dah semakin retak lah. Apamau buat kalau pemimpin de-facto tu sendiri yang sungguh banyak problem.

    ReplyDelete
  12. Pakatan kena ingat, ramai yang nak "masuk" RP, ramai juga yang "keluar" Pakatan. Takpe lah, itu semua tindak-tanduk politik.

    Ye betul, PR perlu sangat berhati2 kerana Rakyat amat kritikal dengan BN, jangan bajet kita takkan kritikal dengan PR.

    ReplyDelete
  13. anak merdeka penang12:31 pm, June 27, 2008

    What else did you expect from the "Main Belakang" fella and his sidekicks ?

    Serves you guys right for supporting the Rear Entry guy and his eunuch allies.

    Next time, vote for the reliable and trustworthy party, OK...

    and make sure you don't support the Rear Entry guy to be PM through the Back Door...

    ReplyDelete
  14. My sad guess is Penang, Selangor, Perak, Kedah are all going back to Stinking, Dishonest, Racist, Corrupt, but Familiar Barisan Nasional next elections.

    Too many people still love their filthy but predictable BN "Bantal Busuk".

    I remember it took me years to wean my little toddler off her "Bantal Busuk"....she just couldn't go to sleep without its familiar odour.

    I guess I'll be throwing in the towel and joining Kaytee in Ozland eventually....

    ReplyDelete
  15. Kittykat, on your note:

    People voted for change, yes. But as Malaysians, they are a VERY impatient bunch. The expect it to happen what, overnight? After 100 days? 5 years? If they're not getting what they want, they always demand a money-back guarantee.

    But as how critical the Rakyat were when it comes to BN's faults, PR also have to prepare themselves to KENA by them for PR's faults. And the forgiving streak of the Rakyat, although prevalent through times, I doubt they will be so forgiving with PR because accept it, we ARE the comfortable products of BN's governance all this while. As hard as we try to deny it. We are where we are now because of BN. And that IS the majority of the peoples' "bantal busuk"

    ReplyDelete
  16. On another note, probably the Anwar involved in nepotism claim can be true. Quoted from http://medan-info-kita.blogspot.com/2008/06/kdeb-ahli-keluarga-anwar-letak-jawatan.html:

    "Memang sah dakwaan Ezam?

    Ahli keluarga Anwar Ibrahim yang diberitakan dilantik memegang jawatan penting dalam syarikat gergasi GLC Selangor, Kumpulan Darul Ehsan Berhad [KDEB] telah meletakkan jawatannya secara mengejut semalam.

    Menurut sumber dari rakan rakan PKR, ahli keluarga tersebut yang merupakan saudara kandung Anwar telah menyerahkan surat perletakkan jawatan dalam tempoh 24 jam.

    Yang agak menarik ialah petikan laporan Malaysiakini yang menyebut Anwar Ibrahim tidak tahu tentang perlantikan jawatan tersebut sehinggalah sehari dua ini apabila cerita menjadi kecoh setelah disebut oleh Ezam dalam ceramahnya di Bandar Tun Razak malam kelmarin.

    Anwar Ibrahim sebagai Penasihat PKR, sebuah parti yang kini mengepalai kerajaan negeri Selangor berkata beliau tidak tahu menahu akan perlantikan salah seorang ahli keluarganya sebagai Penasihat KDEB ‘syarikat besar’ milik kerajaan negeri Selangor…??

    Peliklah jawapan dan reaksi Anwar…."

    ReplyDelete